Κάρδαμο: συνταγές με τον “βασιλιά” των μπαχαρικών

κάρδαμο

Από την Μαρία Αϊβαλιώτη,

Το κάρδαμο (elettaria cardamomum) είναι ένα μπαχαρικό με καταγωγή από την Ασία και πιο συγκεκριμένα από το Νεπάλ, το Πακιστάν, την Ινδία, το Μπαγκλαντές, την Ινδονησία και το Μπουτάν, την Γουατεμάλα της Κεντρικής Αμερικής και την Τανζανία που βρίσκεται στην αφρικανική ήπειρο. Έχει χαρακτηριστεί ως το νούμερο ένα μπαχαρικό με εξαιρετικά οφέλη για τον οργανισμό μας και μάλιστα είναι από τα ακριβότερα παγκοσμίως.  Το κάρδαμο ή καρδάμωμο στην αρχαιοελληνική ή κακουλές όπως το γνώριζαν οι παλαιότεροι με την τουρικική ονομασία του είναι γνωστό για τις ιδιότητές αφού στην Αρχαία Αίγυπτο το χρησιμοποιούσαν για την παρασκευή καλλυντικών και για τη λεύκανση των δοντιών. Στην Ινδία αποτελούσε φάρμακο για δερματικές παθήσεις, ενώ οι αρχαίοι Έλληνες, εκτός από φάρμακο και φυσικό καθαριστικό των δοντιών, το πρόσθεταν και στη μαγειρική τους.

Σήμερα, το κάρδαμο είναι ευρέως διαδεμένο. Στις Αραβικές χώρες προσθέτουν σπόρους κάρδαμο στον καφέ για να βελτιώσει τη γεύση του. Οι σπόροι του είναι πράσινοι ή μαύροι, ενώ η γεύση τους ελαφρώς πικάντικη και όξινη, διατηρώντας ταυτόχρονα μια γλυκύτητα. Το μαύρο κάρδαμο έχει πιο έντονο άρωμα και γεύση, οπότε και πρέπει να χρησιμοποιείται σε μικρότερη ποσότητα. Το πράσινο κάρδαμο είναι πιο γλυκό, φρουτώδες γι’αυτό και πιο διαδεδομένο ως προς τη χρήση του. Σαν μπαχαρικό είναι πλούσιο σε αιθέρια έλαια, άμυλα και κολλώδεις ουσίες, γι’αυτό κι έχει αποσυμφορητικές, αντιβακτηριακές, διουρητικές κι αφροδισιακές ιδιότητες.

Αγορά

Τους σπόρους κάρδαμο θα τους βρούμε σε σούπερ μάρκετ και σε καταστήματα που ειδικεύονται στα μπαχαρικά. Είναι προτιμότερο να αποφεύγουμε το κάρδαμο σε σκόνη, αφού η γεύση και το άρωμά του εξασθενούν πολύ γρήγορα. 

Καρδάμο και μαγειρική

Χρησιμοποιούμε τους σπόρους του κάρδαμου ολόκληρους ή σε σκόνη αφού τους έχουμε χτυπήσει στο γουδοχέρι λίγο πριν τη χρήση τους. Η πιο συνήθης χρήση του κάρδαμου είναι να το προσθέσουμε σε ένα αφέψημα και θα μας βοηθήσει να αποβάλλουμε την κούραση και το άγχος.

Σε καθημερινή βάση, ρίχνουμε λίγο κάρδαμο στο αγαπημένο μας smoothie ή στον χυμό μας. Το κάρδαμο ταιριάζει σε smoothies με γάλα αμυγδάλου, μπανάνα, μάνγκο, λάιμ, τζίντζερ ή κάσιους και σε χυμούς με καρότο, ανανά, μάνγκο, μήλο, ακτινίδιο ή αχλάδι.

Η ιδιαίτερη γεύση του ταιριάζει και στο ζεστό κρασί ή απλά σε ένα φλιτζάνι αχνιστό τσάι.

Στη ζαχαροπλαστική συνηθίζεται να προσθέτουμε κάρδαμο στα τσουρέκια, τις βασιλόπιτες και στο παραδοσιακό γερμανικό χριστουγεννιάτικο γλυκό stollen. Εμείς σας προτείνουμε να δοκιμάσετε την προσθήκη κάρδαμου και σε διάφορα άλλα γλυκά όπως σε ρολά κανέλας, σε brownies και  σοκολατένια μάφινς, σε κέικ καρότου, αλλά και σε μπισκότα βανίλιας , με σοκολάτα ή ξηρούς καρπούς. 

Για εκείνους που προτιμούν τις αλμυρές γεύσεις, το κάρδαμο απογειώνει τη γεύση του κοτόπουλου στον φούρνο με λαχανικά  ή κοτόπουλο με κάρι. Ταιριάζει επίση σε σούπες λαχανικών και ψητό ψάρι στη λαδόκολλα.

Το κάρδαμο συνδυάζεται γευστικά με διάφορα άλλα μπαχαρικά όπως ο κόλιανδρος, ο κουρκουμάς,  το τζίντζερ, το πιπέρι, η πάπρικα, το τσίλι, το μπαχάρι κι η κανέλα, το γαρίφαλλο, το μοσχοκάρυδο και τον κρόκο Κοζάνης.  

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Αφήστε ένα σχόλιο

Το email σας δεν θα δημοσιευτεί.