Οίνος ευφραίνειν καρδίαν

Οίνος ευφραίνειν καρδίαν

Το κρασί (επίσης οίνος) είναι ένα αλκοόλούχο ποτό προϊόν της ζύμωσης των σταφυλιών ή του χυμού τους (μούστος). Ποτά παρεμφερή του κρασιού παράγονται επίσης από άλλα φρούτα ή άνθη ή σπόρους, αλλά η λέξη κρασί από μόνη της σημαίνει πάντα κρασί από σταφύλια.

Το αλκοόλ, και δει το κρασί, δίχως αμφιβολία είναι ένας τρόπος διασκέδασης, συντροφιάς, κοινωνικοποίησης. Στην αρχαία Ελλάδα προσφερόταν σε κάθε φιλοξενία και ήταν απαραίτητη η ύπαρξη του οίνου στις φιλοσοφικές συζητήσεις. Οι συγκεντρώσεις γίνονταν σε σπίτια, όπου το κρασί έρεε άφθονο αρχικά «άκρατον», δηλαδή καθαρό και στη συνέχεια «κεκραμμένον» με την προσθήκη νερού. Προβλήματα λύνονταν, έριδες δικαιολογούνταν και οι παρεβρισκόμενοι συζητούσαν ανοιχτά και χαρούμενα με τη βοήθεια του αλκοόλ.

Ο Ιπποκράτης συνιστούσε ειδικά κρασιά σαν αντιπυρετικά, διουρητικά ή απολυμαντικά πληγών, αλλά και σαν διατροφικά πρόσθετα ήδη από το 450 π.Χ.Το κρασί είναι ένα ήπιο ηρεμιστικό, που ελαττώνει το άγχος και περιορίζει την ένταση. Σαν μέρος της καθημερινής δίαιτας, το κρασί δρα σαν ορεκτικό και δίνει στο σώμα ενέργεια, ουσίες που υποβοηθούν την πέψη καθώς και μικρές ποσότητες βιταμινών.

Η καθημερινή μέτρια κατανάλωση κόκκινου κρασιού δρα προστατευτικά και προληπτικά ενάντια στην στεφανιαία νόσο αλλά και σε πολλές μορφές καρκίνου. Αυτό οφείλεται στα φλαβονοειδή, στις κατεχίνες και στις τανίνες του κόκκινου κρασιού, ουσίες που ενεργούν σαν αντιοξειδωτικά σώματα εμποδίζοντας τις ελεύθερες ρίζες να βλάψουν τα κύτταρα. Υπάρχουν επίσης συστατικά στα σταφύλια και στο κρασί που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα, προστατεύουν από καρδιακές παθήσεις και εμποδίζουν την καρκινογένεση.

Μία μερίδα αλκοόλ αντιστοιχεί σε 125ml (λευκού ή κόκκινου) και σε περίπου 100 θερμίδες. Σε σχέση με άλλα ποτά, όπως ουίσκι, βότκα, τσίπουρο ή λικέρ, το κρασί αποτελεί μία πολύ καλή επιλογή. Καλό θα ήταν η κατανάλωση του να περιορίζεται στα 2-3 ποτήρια στους άντρες και 1-2 στις γυναίκες, τις ημέρες που επιλέγετε να το συμπεριλάβετε στη διατροφή σας. Η ποσότητα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, κάτι που σημαίνει πως δε χρειάζεται να υπερβάλλουμε στην κατανάλωση αλκοόλ καθότι επιβαρύνουμε τον οργανισμό μας με περιττές θερμίδες και αυξάνουμε τον κίνδυνο για αρνητικές επιδράσεις στην υγεία μας. Οπότε «παν μέτρο άριστον»!

 

Μαρία Βασίλογλου

Διαιτολόγος - Διατροφολόγος