Τα οφέλη του τσαγιού στην υγεία μας

Τα οφέλη του τσαγιού στην υγεία μας

Από την Μαρία Αϊβαλιώτη,

Η ιστορία του τσαγιού μας ταξιδεύει στην Κίνα του 2737 π.Χ. και μας αποκαλύπτει πως το τσάι είναι μια τυχαία ανακάλυψη που οφείλουμε στον ουρανίσκο του αυτοκράτορα Σεν Νουγκ. Δεν είναι τυχαίο ότι το τσάι είναι από τα πιο αγαπημένα ροφήματα παγκοσμίως και το δεύτερο πιο διαδεδομένο, αμέσως μετά το νερό. Σήμερα, υπάρχουν περισσότερα από 1.500 είδη τσαγιού. Η Κίνα είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη παραγωγή τσαγιού στον κόσμο κι υπολογίζεται ότι παράγει περίπου 1.359.000 τόνους τον χρόνο, ενώ ακολουθεί η Ινδία με παραγωγή σχεδόν 980.000 τόνων. Στο Ιράν και το Αφγανιστάν θεωρείται ιερό ποτό και, για την ακρίβεια, θεωρείται ότι το μαύρο τσάι βοηθά στην προστασία από το κρύο, ενώ το πράσινο τσάι θεωρείται τόσο απαραίτητο στη διατροφή όσο το νερό. Περνώντας στην Ευρώπη, αξιοπερίεργο είναι το γεγονός ότι η Ιρλανδία κατέχει τα πρωτεία στην ετήσια κατανάλωση τσαγιού, αφήνοντας τη Μεγάλη Βρετανία με την παράδοση για απογευματινό τσάι και συμπάθεια να έρχεται δεύτερη στην κούρσα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής έχει παρατηρηθεί η μεγαλύτερη κατανάλωση παγωμένου τσαγιού, μιας κι εκεί δημιουργήθηκε για πρώτη φορά το 1904.

Γιατί όμως είναι είναι τόσο απαραίτητο να συμπεριλάβουμε το τσάι στην καθημερινή μας διατροφή και τι οφέλη προσφέρει στον οργανισμό και την υγεία μας; Αρκετές είναι οι έρευνες που δείχνουν πως η συχνή κατανάλωση τσαγιού, χωρίς όμως προσθήκη γάλακτος, μπορεί να δράσει κατά των καρδιαγγειακών νοσημάτων, αφού το τσάι και συγκεκριμένα το πράσινο βελτιώνει και θωρακίζει τη λειτουργία του ενδοθηλίου. Παράλληλα, λόγω της καφεΐνης που περιέχει, το τσάι συμπεριλαμβάνεται στις τροφές που μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη και χάρη στις ποσότητες ασβεστίου και μαγνησίου καθώς και στις κατεχίνες και τα μινοξέα του, δημιουργεί υγιή δόντια, χωρίς τερηδόνα και δυναμώνει τα οστά. 

Όταν ήμαστε μικροί μας έλεγαν να τρώμε ψάρι για καλή όραση, χωρίς όμως να μας προτρέπουν να πίνουμε πράσινο τσάι. Τα συστατικά του προστατεύουν τους ιστούς των ματιών και πιο συγκεκριμένα τον ιστό που συνδέεται με τον αμφιβληστροειδή. Επιπλέον, το πράσινο τσάι πρέπει να γίνει το αγαπημένο μας ρόφημα αν θέλουμε να χάσουμε βάρος, μιας και έχει αποδειχθεί ότι το εκχύλισμα πράσινου τσαγιού αποτρέπει την αποθήκευση λίπους στον οργανισμό μας. Ακόμη,  τονώνει τη μνήμη και θεωρείται ότι το αντιοξειδωτικό EGC που περιέχει μπορεί να αποτρέψει την πιθανότητα  εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ. Αν, τώρα, δεν σας αρέσει το πράσινο τσάι, προτιμήστε το λευκό το οποίο δρα κατά των ρυτίδων και ενδυναμώνει το κολλαγόνο και την ελαστίνη του δέρματος. Τέλος, δεν πρέπει να παραμελήσουμε το μαύρο τσάι το οποίο μας βοηθά να καταπολεμήσουμε το άγχος, σύμφωνα με μελέτες.