Τι τρώμε στις εξετάσεις

Τι τρώμε στις εξετάσεις

Από την Άννα Ευθυμίου,

 

Ποια φαγητά μας βοηθάνε να σκεφτούμε καλύτερα; Κάθε πότε πρέπει να τρώμε; Γιατί πολλές φορές νιώθουμε ότι δεν έχουμε αρκετή ενέργεια για να διαβάσουμε; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που απασχολούν τους φοιτητές την περίοδο της εξεταστικής, καθώς όπως όλοι γνωρίζουμε το φαγητό μπορεί να γίνει πολύ σπουδαίος σύμμαχός μας στη “μάχη” με το διάβασμα!

Ας ξεκινήσουμε από την αρχή της ημέρας. Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας είναι το πρωινό, καθώς μέσω του γεύματός “ξυπνάμε” τον οργανισμό μας, καλύπτουμε τις ενεργειακές μας ανάγκες και επιτυγχάνουμε καλύτερη πνευματική απόδοση. Όταν μάλιστα πρόκειται να περάσουμε τη μέρα μας διαβάζοντας, τότε ένα θρεπτικό και ισορροπημένο πρωινό πρέπει να περιλαμβάνει τροφές όπως γάλα ή γιαούρτι με δημητριακά ολικής αλέσεως ή βρώμη, ένα φρούτο εποχής, ένα βραστό αυγό (ορισμένες φορές την εβδομάδα) ή ένα ποτήρι φυσικό χυμό. Με ένα πλήρες πρωινό, μπορούμε να αντέξουμε  μέχρι το μεσημέρι, χωρίς να καταφύγουμε στα γνωστά τσιμπολογήματα ή το υπερβολικό μεσημεριανό γεύμα, το οποίο μας προκαλεί υπνηλία.

Πολύ σημαντικά είναι και τα ενδιάμεσα σνακ. Τα μικρά ενδιάμεσα γεύματα, τα οποία (σε συνδυασμό με τα κύρια γεύματα) μας εξασφαλίζουν το απαραίτητο "απόθεμα" σε βιταμίνες, φυτικές ίνες, μεταλλικά στοιχεία και υδατάνθρακες, μας βοηθάνε να συγκεντρώθουμε και να μελετήσουμε πιο αποδοτικά, χωρίς να λιγουρευόμαστε. Τοστ (με ψωμί ολικής αλέσεως) με γαλοπούλα και τυρί, ξηροί καρποί, γιαούρτι με κομμένα φρούτα ή ένα ποτήρι γάλα, ένα φρούτο, μία μπάρα δημητριακών και φυσικοί χυμοί αποτελούν εξαιρετικές πηγές ενέργειας. Δεν πρέπει, ακόμη, να ξεχνάμε να πίνουμε πολύ νερό κατά τη διάρκεια της ημέρας, καθώς η καλή ενυδάτωση συνεπάγεται αποτελεσματικότερη συγκέντρωση και λιγότερη κούραση.

Όσον αφορά το μεσημεριανό γεύμα, όπως αναφέραμε, δεν πρέπει να είναι βαρύ και λιπαρό, ενώ το βραδινό καλό είναι να το διατηρήσουμε ελαφρύ για να μην επιβαρύνουμε τη διαδικασία της πέψης κατά τη διάρκεια του ύπνου. Είναι σημαντικό τα γεύματά μας να ποικίλλουν και να βασίζονται στη μεσογειακή διατροφή. Απαραίτητο συνοδευτικό για το κυρίως γεύμα μας είναι μία σαλάτα, με μία-δύο κουταλιές του γλυκού ελαιόλαδο και ξίδι ή λεμόνι. Επίσης, είναι προτιμότερα τα ψητά και βραστά φαγητά έναντι των τηγανητών. Για το βραδινό μας γεύμα, μπορούμε να επιλέξουμε γάλα με δημητριακά, ένα βραστό αυγό, τοστ ή σαλάτα με τόνο ή κοτόπουλο και λίγες φρυγανιές.

Αυτή τη περίοδο συστήνεται να περιορίσουμε την κατανάλωση καφεΐνης, ιδιαίτερα τις βραδινές ώρες, καθώς προκαλεί νευρικότητα και αϋπνία, με συνέπεια να διαταράσσεται ο ύπνος μας και ο οργανισμός μας. Επιπλέον, τα αναψυκτικά και το φαγητό απ΄έξω, συνήθως το μόνο που μας προσφέρουν είναι κενές θερμίδες, γι’ αυτό προτείνεται αυτήν την περίοδο να τα περιορίσουμε στο ελάχιστο. Αν, ωστόσο, έχουμε τόσο μεγάλη όρεξη για κάτι “βρώμικο”, μπορούμε να αρκεστούμε σε ένα σουβλάκι με κοτόπουλο και σαλάτα (χωρίς πατάτες, έτσι;) ή μακαρόνια με κόκκινη σάλτσα.

Αν, πάλι, αγαπάτε τα γλυκά και τη σοκολάτα, έχουμε καλά νέα για εσάς. Σύμφωνα με πολλές έρευνες, η σοκολάτα μας τονώνει και μας φτιάχνει τη διάθεση, γι’ αυτό και σε αυτήν την κρίσιμη περίοδο είναι για πολλούς απαραίτητη. Την κρίσιμη ημέρα της εξέτασης, μετά το τονωτικό πρωινό, λίγο πριν μπούμε στην αίθουσα για να γράψουμε, μία μικρή σοκολάτα θα «σπρώξει» τον εγκέφαλό μας και θα μας χαρίσει ενέργεια. Ωστόσο, με φειδώ η κατανάλωση, καθώς οι θερμίδες θα μας ακολουθήσουν και στην παραλία!