Το γάλα και τα υποκατάστατα γάλακτος

Το γάλα και τα υποκατάστατα γάλακτος

Από την Ελένη Κουή MSc., RD., Παιδοδιαιτολόγο - Ειδική στην Παιδική Παχυσαρκία - Παιδικό Διαβήτη,

Στο προηγούμενο άρθρο μιλήσαμε για το αγελαδινό γάλα και όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για αυτό πριν κάνουμε την επιλογή μας από το ψυγείο του σούπερ μάρκετ. Σε αυτό το άρθρο θα μιλήσουμε για το γάλα που προέρχεται από φυτικές πηγές όπως η σόγια, η καρύδα, το ρύζι και τα αμύγδαλα.

Πολλοί είναι αυτοί που προτιμούν τα παραπάνω είδη γάλακτος για λόγους όπως η δυσανεξία στη λακτόζη (ένας υδατάνθρακας του γάλακτος) ή αλλεργία στην πρωτεΐνη του αγελαδινού γάλακτος.  Σε αυτό το σημείο να τονίσουμε πως όταν πρόκειται για παιδιά κάτω των 12 μηνών, όταν υπάρχει συγκεκριμένη παθολογία αλλεργίας ή δυσανεξίας επιβάλλεται η χρήση έτοιμων προϊόντων σε σκόνη κατάλληλων για την συγκεκριμένη ηλικία.

Γάλα σόγιας: Φτιάχνεται από φασόλια σόγιας που έχουν μουλιάσει σε νερό. Tο υγρό που παράγεται είναι το γάλα σόγιας. Συνήθως έχει μια γεύση που θυμίζει όσπριο, αν και πολλά γάλατα σόγιας έχουν φυσικά ενισχυτικά γεύσης.  Το γάλα σόγιας είναι το περισσότερο διαδεδομένο  γάλα φυτικής προέλευσης και αποτελεί καλό εναλλακτικό γάλακτος για όσους έχουν δυσανεξία στη λακτόζη. Είναι πολύ καλή πηγή φυτικών πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμινών του συμπλέγματος Β, αλλά και ισοφλαβόνων. Συνήθως είναι εμπλουτισμένο με ασβέστιο αλλά και βιταμίνες και κυκλοφορεί, κυρίως, σε γεύση βανίλια και σοκολάτα. Είναι κατάλληλο και για άτομα που ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή. 

Γάλα καρύδας: Ακόμα ένα φυτικής προελεύσεως, πλούσιο σε μαγνήσιο και μαγγάνιο καθώς και νάτριο, φώσφορο. Περιέχει, επίσης, αρκετή ποσότητα ασβεστίου αλλά σαφώς μικρότερη από αυτή του αγελαδινού γάλακτος. Δεν περιέχει λακτόζη, συνεπώς είναι ασφαλές για άτομα που αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην απορρόφηση της. Τα λιπαρά που περιέχει είναι αρκετά και κυρίως κορεσμένα οπότε πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με την ποσότητα κατανάλωσης. 

Γάλα ρυζιού: Ελαφρύ και υδαρές, παράγεται κυρίως από καστανό ρύζι και συνήθως αναμειγνύεται με σιρόπι ζαχαροκάλαμου. Δεν περιέχει λακτόζη, άρα είναι κατάλληλο για όσους έχουν δυσανεξία στο αγελαδινό γάλα ή ακόμα και στη σόγια. Λόγω της προέλευσής του είναι πολύ πλούσιο σε υδατάνθρακες (10 γρ. ανά 100 ml), περίπου τρεις φορές το ποσό του αγελαδινού αλλά όσον αφορά τη θερμιδική του αξία είναι περίπου ίσο με αυτή του αγελαδινού στα 2% λιπαρά. Δεν περιέχει ασβέστιο παρα μόνο αν το προϊόν είναι ειδικά εμπουτισμένο με αυτό.

Γάλα αμυγδάλου: Αποτελεί και αυτό εναλλακτικό τύπο γάλακτος, το οποίο μάλιστα μπορούμε να φτιάξουμε και στο σπίτι! Στην ουσία περιέχει όλα τα καλά συστατικά του αμυγδάλου όπως μαγγάνιο, σελήνιο, βιταμίνη Ε, πολλά ακόρεστα λιπαρά. Δεν περιέχει λακτόζη και φυσικά έιναι κατάλληλο για διατροφή χορτοφάγων. Σημαντικό είναι πως έχει παρόμια περιεκτικότητα σε ασβέστιο με αυτή του αγελαδινού γάλακτος!