Από την Μαρία Αϊβαλιώτη,
Η πιο διάσημη και αναγνωρίσιμη κονσέρβα είναι αυτή της σούπας ντομάτας Campbell’s Soup, μια σούπα σε κονσέρβα που μεγάλωσε γενιές Αμερικανών και θαυμάστηκε από το φιλότεχνο κοινό, όταν κατέλαβε μια θέση στις αίθουσες διαφόρων μουσείων ανά τον κόσμο. Κι αν την καλλιτεχνική της ταυτότητα και τη διεθνή αναγνωρισιμότητά της την χρωστά στην εμβληματική και κατεξοχή προσωπικότητα της pop art, Andy Warhol, η γεύση της, η εικόνα της και κυρίως η ιδέα μιας συμπυκνωμένης σούπας σε κονσέρβα της προσέφερε μια θέση στα ντουλάπια της κουζίνας σχεδόν κάθε αμερικανικής οικογένειας από την αρχή του 20ου αιώνα.
Η ιστορία της ξεκινά το 1897, όταν ο Dr. John T. Dorrance δημιούργησε για πρώτη φορά σούπα σε κονσέρβα για λογαριασμό της ομώνυμης εταιρείας Campbell’s Soup Company. Στην πρωταρχική μορφή, η ετικέτα του κουτιού είχε μπλε και πορτοκαλί χρώμα. Τον επόμενο χρόνο, το 1898, η ετικέτα αλλάζει και φέρει τη μορφή με την οποία έχει γίνει γνωστή και που παραμένει σχεδόν αναλλοίωτη μέχρι και σήμερα. Η αλλαγή αυτή στα χρώματα οφείλεται στον τότε διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Herberton L. Williams, που παρακολουθώντας έναν αγώνα football, εντυπωσιάστηκε από τις φανέλες με το άσπρο και κόκκινο χρώμα που φορούσαν οι παίκτες της μιας ομάδας και πρότεινε να φέρει τα ίδια χρώματα και το περιτύλιγμα της κονσέρβας. Από τότε, το κόκκινο κι άσπρο χρώμα, αλλά και το καμπυλωτό σχήμα της ονομασίας της σούπας πάνω σε κάθε κονσέρβα είναι το σήμα κατατεθέν της εταιρείας.
Σημαντικό έτος για την φήμη της ως ένα γρήγορο φαγητό με σωστές και ποιοτικές πρώτες ύλες και μεθόδους παρασκευής είναι το 1900, έτος που η Campbell’s Soup ταξίδεψε στο Παρίσι και πήρε μέρος στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού, τη λεγόμενη Exposition Universelle de Paris. Ανάμεσα σε δεκάδες προϊόντα, έλαβε το μετάλλιο-βραβείο ανώτερου προϊόντος, βραβείο που ακόμα και τώρα δεσπόζει στην ετικέτα της.
Το 1962, έρχεται η στιγμή που η Campbell’s Soup θα θεωρηθεί έργο τέχνης και μάλιστα ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της pop art. Υπεύθυνος για την καλλιτεχνική αυτή στροφή του προϊόντος είναι ο Andy Warhol που φιλοτέχνησε 32 μεταξοτυπίες που κάθε μια παρουσίαζε και μια διαφορετική γεύση σούπας από την γκάμα της εταιρείας. Από εκεί πέρα και μέχρι σήμερα, η Campbell’s Soup έγινε αντικείμενο θαυμασμού και έμπνευσης από λάτρεις της τέχνης, εικαστικούς και καλλιτέχνες διαφόρων ειδικοτήτων, όπως σχεδιαστές κοσμημάτων, ρούχων ακόμα και επίπλων. Το 2004, η εταιρεία, θέλοντας να αποδώσει φόρο τιμής στον αναπάντεχο, αλλά καλύτερο πρεσβευτή της, κυκλοφόρησε μια σειρά από κονσέρβες, σε περιορισμένο αριθμό και μόνο στις Η.Π.Α, που η ετικέτα τους ήταν εμπνευσμένη από το έργο του Αμερικανού pop art καλλιτέχνη. Το 2012, οι υπεύθυνοι λανσάρουν εκ νέου μια ακόμα σειρά με τη συσκευασία να αναφέρεται άμεσα στον Warhol, μόνο που αυτή τη φορά συνεργάστηκαν με την εταιρεία Target, που είχε και την αποκλειστική διάθεση της pop κονσέρβας στα καταστήματά της.
Με την επιλογή αρχικά σωστών χρωμάτων και γραφικών, με τη συμβολή του Andy Warhol και κυρίως με τις σωστές επιχειρηματικές κινήσεις, η Campbell’s Soup είναι ένα από τα πιο φημισμένα προϊόντα με διάρκεια στο χρόνο, που δεν έχει χάσει την αίγλη του ως και σήμερα.