Paleo diet: η δίαιτα του ανθρώπου των σπηλαίων!

Από την Ελένη Κουή MSc., RD., Παιδοδιαιτολόγο – Ειδική στην Παιδική Παχυσαρκία – Παιδικό Διαβήτη,

Η παλαιολιθική δίαιτα αποκλείει όλα τα τρόφιμα που μπήκαν στο διαιτολόγιο των ανθρώπων μετά τη Γεωργική Επανάσταση, τότε δηλαδή που ο άνθρωπος έπαψε να είναι απλώς κυνηγός και  απέκτησε την ιδιότητα και του γεωργού-κτηνοτρόφου. Είναι πολύ δημοφιλής με ηθοποιούς και ανθρώπους του θεάματος, όπως η Megan Fox, η Uma Thurman, η Jessica Biel και η Miley Cyrus.

Τι επιτρέπεται να τρώμε στην Paleo Diet;

Κατά βάση, επιτρέπεται να τρώμε φρέσκα φρούτα σε ποσότητα 1-2 μερίδες την ημέρα. Φρέσκα λαχανικά, όπως καρότα, σπανάκι, κολοκύθι, μπρόκολο, μελιτζάνα τρώμε άφοβα. Αμυλούχα λαχανικά όπως αμυλούχα λαχανικά όπως  πατάτα, πατζάρια, αρακάς, καλαμπόκι, καταναλώνονται με κάποια επιφύλαξη, που σημαίνει το πολύ 1 φορά την εβδομάδα.

Πρωτεΐνη στην συγκεκριμένη διατροφή πέρνουμε από τα αυγά, το κρέας (χοιρινό, μοσχάρι, πουλερικά, κοτόπουλο, κυνήγι), το ψάρι και τα θαλασσινά. Επιτρέπεται το μπέικον(!) όχι όμως τα λουκάνικα ή πολύ επεξεργασμένα κομμάτια κρέατος. Βασική προϋπόθεση είναι πως όλα τα παραπάνω προϊόντα πρέπει να είναι βιολογικά ή/και ελευθέρας βοσκής αν πρόκειται για ζωικά προϊόντα και τα κρέατα να είναι άπαχα και όχι παστά.

Επίσης, επιτρέπονται σε περιορισμένες ποσότητες και κατά προτίμηση ωμά κάποια λιπαρά (ζωικά λίπη, ελαιόλαδο, λάδι καρύδας, λάδι μακαντέμια, αβοκάντο, λιναρόσπορος) ανάλατες ελιές και ξηροί καρποί. Όσον αφορά τα υγρά, είναι απαραίτητη η κατανάλωση 1,5-2 λίτρων νερού την ημέρα και επιτρέπονται -πάντα χωρίς προσθήκη ζάχαρης- τα ροφήματα βοτάνων, ο καφές και οι χυμοί από φρέσκα φρούτα.

Ποια τρόφιμα απαγορεύονται… δια ροπάλου στην Paleo Diet;

Λέμε όχι σε οτιδήποτε επεξεργασμένο, συσκευασμένο και φτιαγμένο-καλλιεργημένο από τον ίδιο τον άνθρωπο και όχι την φύση. Απαγορεύονται οι υδατάνθρακες, δηλαδή οτιδήποτε φτιαγμένο από αλέυρι ή άλλο καρπό ή σιτηρό, περιορίζουμε τα αμυλούχα λαχανικά (όπως ο αρακάς, το καλαμπόκι, οι πατάτες, τα πράσινα φασόλια), τα φιστίκια γιατί θεωρούνται καρπός, τα όσπρια, η σόγια, το ρύζι, τα μακαρόνια, η ζάχαρη, το αλάτι, τα γαλακτοκομικά (βούτυρο, γάλα, τυρί, γιαούρτι και παγωτό).

Φυσικά, ο παλαιολιθικός άνθρωπος δεν είχε πρόσβαση σε ραφιναρισμένα φυτικά έλαια, αλκοόλ, γλυκά, γλυκαντικές ουσίες, αναψυκτικά, συσκευασμένους χυμούς, τα λιπαρά ή και επεξεργασμένα κρέατα, τις σάλτσες και όλα τα δημητριακά.

Αν και αποκλείονται πολλά τρόφιμα από τη συγκεκριμένη δίαιτα, έχουμε καλά νέα για εσάς! Η γλυκοπατάτα θεωρείται αποδεκτή από αρκετούς υποστηρικτές της δίαιτας αυτής λόγω χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, συνεπώς ένα ακόμα bonus γεύσης και θρεπτικών συστατικών για όσους σκοπεύουν να ακολουθήσουν την paleo δίαιτα.

Η γνώμη της διατροφολόγου μας

Πρόκειται για μια σχετικά υγιεινή διατροφή αν σκεφτούμε ότι παραλείπουμε επεξεργασμένα τρόφιμα, τα οποία περιέχουν μεγάλες ποσότητες σε αλάτι και ζάχαρη. Είναι μια δίαιτα πλούσια σε φυτικές ίνες και σύνθετους υδατάνθρακες από φρούτα και λαχανικά, καλής ποιότητας πρωτεΐνες και ποιοτικό λίπος.

Από την άλλη λείπουν τα όσπρια και τα γαλακτοκομικά που είναι σημαντικά για άμεση ικανοποιηση των αναγκών μας σε ασβέστιο και βιταμίνη D. Σίγουρα υπάρχει δυσκολία στην τήρηση ενός τέτοιου προγράμματος για μεγάλο χρονικό διάστημα λογω περιορισμένης ποικιλίας. Η έλλειψη υδατανθράκων στον ανθρώπινο οργανισμό μπορεί να προκαλέσει έντονη κόπωση, πονοκεφάλους και αυπνίες. Τέλος, δεν ξεχνάμε ότι αν ο στόχος μας η απώλεια βάρους, η δίαιτα που πρέπει να ακολουθήσουμε πρέπει να περιλαμβάνει συγκεκριμένες μερίδες και αναλογίες! Θα πρότεινα μια πιο ευέλικτη μορφή της δίαιτας αυτής, δηλαδή με όσπρια και κάποιους σύνθετους υδατάνθρακες σαν πιο ισσοροπημένη και ρεαλιστική εκδοχή.

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Αφήστε ένα σχόλιο

Το email σας δεν θα δημοσιευτεί.