Γιορτές και αλκοόλ: Τα do’s και τα don’ts

Από την Ελένη Κουή MSc., RD., Παιδοδιαιτολόγο – Ειδική στην Παιδική Παχυσαρκία – Παιδικό Διαβήτη,

Η αλήθεια είναι πως όπως οι συνήθειες, διατροφικές και μη, αλλά και η ψυχολογία μας αλλάζουν τις γιορτινές μέρες. Το ίδιο συμβαίνει και με την κατανάλωση αλκοόλ μιας και έχει την τιμητική τους αυτές τις μέρες. Σύμφωνα με τις οδηγίες του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών των ΗΠΑ, η “υγιής” ποσότητα κατανάλωσης ανεξαρτήτως γιορτών είναι 1 μερίδα αλκοόλ την ημέρα για γυναίκες και μέχρι και 2 μερίδες για τους άνδρες εφόσον δεν υπάρχει πρόβλημα υγείας. Μία μερίδα αλκοόλ περιέχει 14 γρ. καθαρής αιθυλικής αλκοόλης. Μερικά παραδείγματα: 

  • 1 ποτήρι κρασί 120 ml (80-98 θερμίδες)
  • 1 ποτήρι σαμπάνια 120 ml (80 θερμίδες)
  • 1 μπύρα 330 ml (110 θερμίδες)
  • 40-50 ml ουίσκι ή βότκα ή τζιν ή ρούμι (100 θερμίδες)
  • 1 ready to drink 330 ml, τυποποιημένο συνήθως αλκοολούχο ποτό με γλυκιά γεύση (267 θερμιδες)

Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, δηλαδή περισσότερες από 3 μερίδες την ημέρα) ελλοχεύει αρκετούς κινδύνους για την υγεία αλλά και τα κιλά μας. Η υπερκατανάλωση έχει συσχετιστεί με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης νοσημάτων όπως καρδιοαγγειακών, σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2, παχυσαρκίας και κάποιων μορφών καρκίνου. 

Διαβάστε ακόμα: Κοκτέιλ χωρίς αλκοόλ για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά!

Τι πρέπει, λοιπόν, να προσέξουμε για να το απολαύσουμε ευχάριστα αλλά και υγιεινά μέσα στις γιορτές; H κλισέ συμβουλή “δεν πίνουμε με άδειο στομάχι” είναι και η πιο βασική. Η κατανάλωση φαγητού μετριάζει και καθυστερεί την απορρόφηση του αλκοόλ. Προτιμάμε λοιπόν ένα ισορροπημένο γεύμα με φυτικές ίνες, πηγές αμύλου και πρωτεΐνη. Η παρουσία κάποιας ποσότητας λίπους είναι και αυτή που θα καθυστερήσει την απορρόφηση του αλκοόλ και ενδεχομένως να αποφύγουμε τις μακροπρόθεσμες συνέπειες. Προσοχή όμως γιατί τα εορταστικά γεύματα τείνουν να έχουν και μεγάλη διάρκεια! Καλό είναι να κάνουμε διαλείμματα στην κατανάλωση του αλκοόλ με νερό, ανθρακούχο νερό, αναψυκτικά χωρίς ζάχαρή ή ζεστά ροφήματα όπως ο καφές. Η κατανάλωση νερού για καλή ενυδάτωση μειώνει την απορρόφηση του αλκοόλ καθώς και την ταχύτητα με την οποία το πίνουμε! 

Διαβάστε ακόμα: Συμβουλές για να μην παχύνουμε τις γιορτές!

Άλλη μια παγίδα είναι ότι η λανθασμένη αντίληψη ότι το αλκοόλ δεν έχει θερμίδες. Δυστυχώς όχι μόνο έχει αλλά τις αποκαλούμε και άδειες θερμίδες, δηλαδή χωρίς καμία διατροφική αξία. Για κάθε γραμμάριο αλκοόλης που απορροφάται ο οργανισμός προσλαμβάνει 7 θερμίδες. Και οι θερμίδες δεν έρχονται μόνο από την κατανάλωση του ποτού, αφού συνήθως τσιμπολογάμε άφθονους ξηρούς καρπούς, αλμυρά σνάκ ή ακόμα περισσότερο φαγητό. 

Ας είμαστε λοιπόν σωστά προετοιμασμένοι φέτος τις γιορτές για να χαρούμε το ποτό και το φαγητό μας, χωρίς να χάσουμε την ευθυμία και την υγεία μας!

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Αφήστε ένα σχόλιο

Το email σας δεν θα δημοσιευτεί.