Είναι γνωστό ότι το marketing και η ψυχολογία παίζουν μεγάλο ρόλο στη διαμόρφωση του μενού ενός εστιατορίου. Καθώς τα παραδοσιακά εστιατόρια δεν έχουν αφοσιωθεί αρκετά στην έρευνα για το πώς θα πουλήσουν περισσότερα γεύματα έχοντας το σωστό μενού, να είστε σίγουροι ότι οι μεγάλες αλυσίδες εστιατορίων έχουν βρει τον τρόπο να δημιουργούν μενού που σας ”κερδίζουν” ευκολότερα, χρησιμοποιώντας τις τεχνικές του marketing. Ως καταναλωτές λοιπόν, οφείλετε να γνωρίζετε τις στρατηγικές που χρησιμοποιούνται, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον σας στο καλύτερο γεύμα στην καλύτερη τιμή!
1. Στη μέση της σελίδας: Ανάλογα με το μέγεθος του μενού του καταλόγου, υπάρχουν κάποια σημεία του που το μάτι σας θα πέσει πιο εύκολα. Για παράδειγμα, αν το μενού είναι μία σελίδα, αυτό το σημείο βρίσκεται στα μισά της σελίδας. Εκεί συνήθως βρίσκονται 2 είδη πιάτων, αυτά στα οποία το εστιατόριο ”εξειδικεύεται”, γνωστά και ως οι σπεσιαλιτέ του εστιατορίου καθώς και τα πιάτα που ζητούνται περισσότερο (βλ.2). Οι τιμές σε αυτά ίσως είναι ακριβότερες, αλλά αυτό είναι το στοιχείο στο οποίο ”ποντάρει” το εστιατόριο, ότι δηλαδή αυτά τα γεύματα θα σας κάνουν να ξανάρθετε και να τα ζητήσετε.
2. Πιάτα υψηλού κέρδους: Αυτά τα πιάτα συνήθως αποφέρουν το μεγαλύτερο τζίρο στο εστιατόριο, καθώς ζητούνται αρκετά από τους πελάτες. Τέτοια πιάτα είναι συνήθως οτιδήποτε έχει σχέση με ζυμαρικά. Τα ζυμαρικά κοστίζουν φθηνά για ένα εστιατόριο αλλά γνωρίζοντας τη ζήτηση οι τιμές τους δε διαφέρουν αισθητά από το υπόλοιπο μενού.
3. Ιεραρχία και οργάνωση: Τα περισσότερα μενού οργανώνονται στο πλαίσιο του πώς σερβίρεται ένα γεύμα – ορεκτικά, σαλάτες, κυρίως κ.ο.κ. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι πελάτες κοιτούν μόνο το πρώτο και το τελευταίο πιάτο του μενού (που συνήθως περιλαμβάνουν τα 2 είδη πιάτων που αναφέραμε παραπάνω), αλλά είναι χρήσιμο να είστε πιο προσεκτικοί, προσπαθώντας να βρείτε ενδιαφέρουσες εναλλακτικές.
4. Συγκεκριμένα υλικά: Πολλά μενού είναι σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο που να…γλύφετε τα δάχτυλά σας! Αυτό επιτυγχάνεται με την περιγραφή των πιάτων, που συνήθως κοσμούνται από διάφορα γευστικά επίθετα. Ακόμα λοιπόν κι αν δεν γνωρίζετε τι είδους θαλασσινό είναι αυτό που αποφασίσατε να παραγγείλετε, όταν έχουν προηγηθεί τα υλικά που το συνοδεύουν ή ο τόπος προέλευσής τους (π.χ. συνοδευμένο με φάβα Σαντορίνης), αυτόματα καθιστούν το πιάτο πιο θελκτικό προς εσάς.
5. Προτάσεις: Ο σερβιτόρος σχεδόν πάντα έχει μία πρόταση για εσάς. Αυτή συνήθως είναι ”προσχεδιασμένη” με σκοπό να προωθήσει τα πιάτα του κάθε μενού. Με αυτήν την αφορμή μπορείτε κι εσείς να ζητήσετε περισσότερες πληροφορίες ή εναλλακτικές, κερδίζοντας έτσι μια πιο ειλικρινή γνώμη από τον σερβιτόρο.
Γιώργος Αρβανιτάκης