Το ταχίνι στο μικροσκόπιο

Το ταχίνι στο μικροσκόπιο

Από την Ελένη Κουή MSc., RD., Παιδοδιαιτολόγο - Ειδική στην Παιδική Παχυσαρκία - Παιδικό Διαβήτη, 

Το ταχίνι είναι ένα φυσικό προϊόν που προέρχεται από προσεκτικά επιλεγμένους σπόρους σησαμιού. Η επεξεργασία των σπόρων ξεκινά με την αποφλοίωση και ξήρανσή τους και στην συνέχεια πολτοποιούνται σε μια ελαιώδη κρέμα, το γνωστό σε όλους μας ταχίνι. Η ρίζα της ονομασίας του βρίσκεται στην τούρκικη γλώσσα και σημαίνει “ο πολτός του σησαμιού”.

Συγκαταλέγεται στην λίστα των πλέον υγιεινών τροφίμων. Συνδυάζει πληθώρα  θρεπτικών συστατικών με ευεργετικές δράσεις οι οποίες κάνουν τις θερμίδες του ταχινιού άκρως ποιοτικές. Αποτελεί επίσης ιδανικό υποκατάστατο των ζωϊκών πρωτεινών, αφού περιέχει πρωτεΐνη φυτικής προελεύσεως αλλά ταυτόχρονα υψηλής βιολογικής αξίας. 

Πολύτιμα συστατικά

Δεν συμβαίνει συχνά μια τροφή να συνδυάζει τόσα πολλά θρεπτικά συστατικά. Και αυτό γιατί το ταχίνι είναι πλούσιο σε ασβέστιο, σίδηρο, κάλιο, ψευδάργυρο, φώσφορο, μαγνήσιο και αντιοξειδωτικές βιταμίνες όπως η βιταμίνη Ε και βιταμίνες του συμπλέγματος Β. 

Λόγω λοιπόν της σύστασης του το ταχίνι ενδείκνυται για όλους μας ανεξαιρέτως ηλικίας, Σσα πλαίσια πάντα μιας ισσοροπημένης υγιεινής διατροφής. Είναι καλός σύμμαχος για την υγεία των οστών λόγω ασβεστίου και μαγνησίου. Το σίδηρο επίσης βοηθά στην καταπολέμηση και αποφυγή της αναιμίας. Έλλειψη σιδήρου στον οργανισμό σημαίνει ότι η μεταφορά οξυγόνου στους ιστούς δεν γίνεται σωστά άρα συμπτώματα αδυναμίας, κούρασης, ζαλάδας ή και λιποθυμίας ακολουθούν. Όλα αυτά συμβαίνουν όταν ο εγκέφαλος δεν οξυγονώνεται σωστά, λόγω έλλειψης σιδήρου.

Η βιταμίνη Ε που περιέχει το ταχίνι δρα προστατευτικά στον οργανισμό απο τις φθορές που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες. Έχει, λοιπόν, ευεργετική αντικαρκινική δράση, ενώ βοηθά και σε χρόνιες παθήσεις όπως καρδιοαγγειακά και σακχαρώδη διαβήτη. Το ταχίνι μας δίνει επίσης βιταμίνες του συμπλέγματος Β που συμβάλλουν στην καλή λειτουργεία του νευρικού συστήματος. Οι ίδιες βιταμίνες συμμετέχουν στον μεταβολισμό πρωτεϊνών, υδατανθράκων και λιπαρών.

Αναφέραμε ότι το ταχίνι είναι πλούσιο σε φυτικής προελεύσεως πρωτεΐνες (20% περιεκτικότητα), αποτελεί ιδανικό υποκατάστατο ζωϊκών πρωτεϊνών σε περιόδους νηστείας ή και στην διατροφή των χορτοφάγων. Ταυτόχρονα, περιέχει γύρω στο 50% καλής ποιότητας λίπος, κυρίως σε μονοακόρεστα και πολυ-ακόρεστα (ω-3 και ω-6) λιπαρά οξέα. Πολλές είναι οι μελέτες που έχουν συσχετίσει την πρόσληψη των συγκεκριμένων λιπαρών οξέων με μείωση των λιπιδίων στο αίμα όπως χοληστερόλη  και τριγλυκερίδια, μειώνοντας έτσι τις πιθανότητες εμφάνισης καρδιοαγγειακών νοσημάτων. 

Οι υδατάνθρακες που περιέχει το ταχίνι (20 γρ. ανά 100 γρ. προϊόντος) είναι κυρίως στην μορφή φυτικών ινών, και όχι απλών σακχάρων, άρα αργής απορρόφησης. Βοηθούν στην καλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και δεν επηρεάζουν αρνητικά τα επίπεδα γλυκόζης στην περίπτωση ατόμων με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1. Το ταχίνι μπορεί άνετα να αποτελέσει μέρος της διατροφής τους αρκεί να μην χάνουν τον έλεγχο της ποσότητας! 

Όλες οι ευεργετικές ιδιότητες του ταχινιού έχουν ιδιαίτερη σημασία για την υγεία των ατόμων με διαβήτη, τα οποία παρουσιάζουν αυξημένο ρίσκο για καρδιοαγγειακά νοσήματα, καταρράκτη και αδυναμίες του ανοσοποιητικού συστήματος. Είναι ιδιαίτερα θρεπτικό και για τις μικρότερες ηλικίες όπου μπορεί να δράσει προληπτικά σε όλα τα παραπάνω.

Μέρος της διατροφής μας 

Το ταχίνι και προϊόντα του μπορεί να έχουν θέση σε όλα μας τα γεύματα. Από το πρωινό μας με ψωμί ή φρυγανιά και επάλειψη ταχινιού μέχρι και τα κυρίως γεύματα ή ενδιάμεσα μικρογεύματα. Αποτελεί το βασικότερο συστατικό του χαλβά και μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί και σε σάντουιτς, πίτες, κέικ, σάλτσες, σούπες και σαλάτες. Πολλοί μάλιστα το χρησιμοποιούν και σε ροφήματα όπως τσάι και καφές.