Από την Άννα Ευθυμίου,
Όλοι μεγαλώσαμε με την γνωστή εικόνα του Άη Βασίλη, με πλούσια λευκή γενειάδα, ροζ μαγουλάκια και κατακόκκινη στολή. Πώς όμως δημιουργήθηκε αυτό το ίματζ για τον αγαπημένο άγιο των παιδιών;
Το 1822, ο λέκτορας του Πανεπιστημίου της Κολούμπια, Clement C. Moore, επιστρέφοντας από τα Χριστουγεννιάτικα ψώνια του, παρατηρούσε τις ολόλευκες από το χιόνι στέγες της Νέας Υόρκης και αποφάσισε να γράψει ένα γιορτινό ποίημα όπου «έμπλεξε» τον Άγιο Νικόλαο, προστάτη των φωχών, με τον Μέγα Βασίλειο. Παρουσίασε τον άγιο ως παχουλό, να έρχεται στα σπίτι από την καμινάδα την παραμονή των Χριστουγέννων και να μετακινείται με έλκηθρο που σέρνουν ταράνδοι.
Από τότε, η ιδέα αυτή επικράτησε, με μικρές παραλλαγές, μέχρι να αναλάβει ενεργή δράση το μάρκετινγκ που αναπτύχθηκε τον 20ο αιώνα. Πιο συγκεκριμένα, η γνωστή εταιρεία αναψυκτικών Coca Cola, ήθελε να στοχεύει τη διαφημιστική της καμπάνια σε παιδιά 12 ετών, χωρίς ωστόσο να μπορούν να πρωταγωνιστήσουν σε αυτήν παιδιά, αφού απαγορευόταν από την τότε νομοθεσία. Έτσι, με έμπνευση την εικόνα από το ποίημα του Moore, δημιούργησε τον παχουλό Άγιο Βασίλη, με ροδαλά μαγουλάκια, κόκκινη στολή με λευκές λεπτομέρειες και μαύρες μπότες, ώστε να απευθυνθεί με έμμεσο τρόπο στο κοινό που είχε στοχεύσει. Η επιλογή των χρωμάτων δεν ήταν διόλου τυχαία, αφού θύμιζαν τα χρώματα της συσκευασίας του αναψυκτικού. Μάλιστα, το πρόσωπο που χρησιμοποιήθηκε για την οπτικοποίηση του Άη Βασίλη ήταν του γραφίστα της καμπάνιας, ο οποίος έπινε μερικά ποτηράκια παραπάνω (εξού και τα κόκκινα μάγουλα) και διατηρούσε λευκή γενειάδα.
Πολλοί προσπάθησαν να αλλάξουν αυτό το προφίλ του Άη Βασίλη. Τι κι αν γνωρίσαμε Άγιο Βασίλη με πράσινη στολή ή και με καστανά γένια; Κανείς δεν κατάφερε να κερδίσει την αγάπη του κόσμου όσο ο Άη Βασίλης της Coca Cola, ντυμένος στα κόκκινα!