Στην καρδιά της γαστρονομικής σκηνής της Αγγλίας, ένα παράδοξο φαινόμενο φαίνεται να κεντρίζει το ενδιαφέρον: ορισμένα βίγκαν εστιατόρια προσθέτουν κρέας στο μενού τους για να βελτιώσουν την κερδοφορία τους. «Αν θέλεις να βελτιώσεις τα νούμερά σου, πρέπει να προσφέρεις επιλογές. Πρέπει να πουλήσεις κρέας» δήλωσε ο Charlie Watson, συνιδρυτής του βίγκαν fast-food brand Oowee. «Για να γίνει ο βιγκανισμός νόρμα, πρέπει τα εστιατόρια να προσφέρουν εξαιρετικό φαγητό με βάση τα φυτικά προϊόντα αλλά και εξαιρετικό φαγητό με κρέας, αντί να το κάνουν μονοδιάστατα» συνέχισε.
Το πρώτο εστιατόριο Oowee που άνοιξε το 2006 στο Μπρίστολ ήταν αμερικάνικου τύπου diner. Εκείνη την εποχή η τάση του βίγκαν φαινόταν πολλά υποσχόμενη, γι’αυτό και όλα τα νέα εστιατόρια του ομίλου ήταν αποκλειστικά βίγκαν. Σήμερα, ο όμιλος έχει 2 εστιατόρια βίγκαν και 2 diners, τα οποία σερβίρουν κρέας.
Η αρχή του τέλους για τα βίγκαν fast food εστιατόρια;
Για μια περίοδο, φαινόταν ότι τα βίγκαν εστιατόρια ήταν έτοιμα να κυριαρχήσουν στην αγορά των γρήγορων εστιατορίων, αλλά πέρυσι φαίνεται ότι η μόδα άρχισε να υποχωρεί. Τον Νοέμβριο, η βίγκαν αλυσίδα Neat Burger ανακοίνωσε ότι θα κλείσει 4 από τα 8 της εσιτατόρια στο Λονδίνο λόγω μεγάλων οικονομικών πιέσεων, έχοντας καταγράψει συνολικά ζημιές 7,9 εκατομμυρίων λιρών το 2022.
H διάσημη βρετανική αλυσίδα fast food Honest Burgers προσπάθησε ανεπιτυχώς να ακολουθήσει το ρεύμα του βιγκανισμού. Στις αρχές του 2022, η ομάδα ξεκίνησε ένα αφιερωμένο βίγκαν εστιατόριο στο Covent Garden του Λονδίνου με το όνομα V Honest, αλλά μετά από έξι μήνες σταμάτησε να λειτουργεί σαν βίγκαν εστιατόριο και ακολούθησε τα υπόλοιπα μαγαζιά του ομίλου. Ο συνιδρυτής Tom Barton δήλωσε στην εφημερίδα The Times ότι δεν υπήρχε αρκετή ζήτηση για να υποστηρίξει το εστιατόριο αποκλειστικά ως βιγκαν.
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι που εξηγούν αυτήν την πρακτική, ωστόσο η πραγματικότητα είναι πολύπλοκη. Ο Watson αποδίδει την ύφεση όχι μόνο στις ευρύτερες μακροοικονομικές πιέσεις που αντιμετωπίζει η βιομηχανία του βιγκανισμού, αλλά και στην αυξημένη διαθεσιμότητα βίγκαν τροφίμων σε όλο τον κλάδο. “Δεν πιστεύω ότι η επιθυμία για βιγκανικά προϊόντα έχει μειωθεί σημαντικά,” συνεχίζει. “Όταν λανσάραμε την Oowee ως μια εταιρεία μόνο για βίγκαν, υπήρχε μόνο ένας περιορισμένος αριθμός εξειδικευμένων μαγαζιών που σέρβιραν βίγκαν φαγητό. Τώρα, όμως, υπάρχουν περισσότερες επιλογές. Και επειδή τα περισσότερα μαγαζιά σερβίρουν καλό βίγκαν μενού, οι παρέες που αποτελούνται από βίγκαν και κρεατοφάγους μπορούν εύκολα να βρουν ένα μαγαζί που καλύπτει και τα δύο.”
Παγκόσμια πρόκληση
Πριν από λίγο καιρό, το εστιατόριο Nomas Gastrobar στο Μάντσεστερ ανακοίνωσε ότι θα προσθέσει “μια προσεκτικά επιλεγμένη συλλογή υψηλής ποιότητας κρεάτων και γαλακτοκομικών προϊόντων” στο μενού του, με σκοπό να προσελκύσει περισσότερους πελάτες. Ο ιδρυτής Adonis Norouznia έγραψε σε ποστ στο Instagram: “Οι προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε τον τελευταίο καιρό ήταν βαθιές και έντονες. Οι περιορισμοί του βίγκαν μενού μας, είχαν κατά καιρούς ως αποτέλεσμα να υποδεχόμαστε μόνο ένα μικρό αριθμό πελατών, καθιστώντας ολοένα και πιο δύσκολο για την επιχείρησή μας να ευδοκιμήσει οικονομικά. Αυτό μας οδήγησε σε μια δύσκολη απόφαση, μια απόφαση που πάρθηκε με πολλή σκέψη και στοχασμό.”
Δεν είναι μόνο τα βίγκαν εστιατόρια στην Αγγλία που αντιμετωπίζουν αυτές τις προκλήσεις. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, γνωστά βίγκαν εστιατόρια προσθέτουν κρέας, γαλακτοκομικά προϊόντα ή και τα δύο στα μενού τους για να τραβήξουν περισσότερο κοινό. Αυτά περιλαμβάνουν το Burgerlords στο Λος Άντζελες το οποίο αρχικά σέρβιρε μπιφτέκια από κρέας αλλά από φυτικά προϊόντα πριν επικεντρωθεί στο βίγκαν μενού το 2020. Πέρυσι, η αλυσίδα προσέθεσε ξανά κρέας στο μενού της, με τον ιδιοκτήτη Φρεντερίκο Γκερέρο να αναφέρει ως λόγους πίσω από την απόφαση τόσο οικονομικές ανησυχίες όσο και έλλειψη ενδιαφέροντος για ένα μενού αποκλειστικά βίγκαν.
“Για τα τελευταία τρία χρόνια ως vegan εστιατόριο, ήταν κουραστικό να προσπαθούμε να χτίσουμε αυτήν την κοινότητα”, δήλωσε ο Γκερέρο σε συνέντευξη στο SFGate. “Είχαμε την αίσθηση ότι έπρεπε να ανοίξουμε το εστιατόριο για περισσότερους ανθρώπους, αλλά είδαμε επίσης πολλά βίγκαν εστιατόρια να τα παρατάνε.”
Ο δρόμος για την επιβίωση είναι μακρύς, αλλά τουλάχιστον υπαρκτός
Συνολικά, η προσθήκη κρέατος στο μενού ενός βίγκαν εστιατορίου είναι ένα φαινόμενο που προκαλεί σύγχυση και αντιδράσεις. Αν και οι κινήσεις αυτές μπορεί να είναι επιχειρηματικά δικαιολογημένες για ορισμένες επιχειρήσεις, οι αμφισβητήσεις παραμένουν έντονες. Ίσως η λύση βρίσκεται στο να επιδιώξουμε περισσότερη διαφάνεια και αυθεντικότητα από τους επιχειρηματίες του κλάδου, προκειμένου να αποφευχθεί η σύγχυση και να διασφαλιστεί η εμπιστοσύνη των πελατών.
Με τον πληθωρισμό και τα επιτόκια να αυξάνεται συνεχώς, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα εστιατόρια είναι πραγματικές και πολυσύνθετες. Η πανδημία του κορονοϊού και ο πληθωρισμός έχουν πλήξει τον κλάδο της εστίασης σε παγκόσμιο επίπεδο, ίσως περισσότερο από πολλούς άλλους κλάδους. Ωστόσο, αυτές οι προκλήσεις παρά τη δυσκολία τους φέρνουν και ευκαιρίες για ανανέωση και καινοτομία. Είναι σημαντικό για τα εστιατόρια να εξετάσουν τρόπους για να προσαρμοστούν σε αυτές τις συνθήκες, διατηρώντας τις αξίες τους και τον σεβασμό προς τους καταναλωτές τους. Παρά τις δυσκολίες, τα βίγκαν εστιατόρια μπορούν να προχωρήσουν παραμένοντας αφοσιωμένα στην ποιότητα, την καινοτομία και την εξυπηρέτηση των πελατών τους.